جامع نگری اسلام در خصوص تغذیه
جامع نگری اسلام در خصوص تغذیه
✅ از نظربهداشتی: میوه ها را بشویید و با پوست بخورید،دست خود را بشویید و با پازچه خشک نکنید. از خوردن غذای داغ، شب مانده و پیش مانده ی حیوان، مصرف پی در پی گوشت قرمز بدون چربی و پرخوری بپرهیزید، غذا را خوب بجوید و تا گرسنه نشده اید، غذا نخورید و قبل از سیرشدن از غذاخوردن دست بکشید و در غذا دقت کنید و بیاندیشید و ...
✅ از نظر روحی: توجه به آثار روحی غذا داشته باشیم. بعضی از غذاها سبب قساوت قلب می شود، خوردن خون و گوشت حیوان درنده حرام و خوردن هرچیزی که سبب سست شدن بدن می شود، ممنوع است.
✅ از نظر اجتماعی: توجه داشته باشیم که در مصرف به اسراف کشیده نشویم. در برابر فقرا غذای لذیذ نخوریم، دیگران را اطعام کنیم و بدانیم که بی اعتنایی به گرسنگان جامعه، زمینه ساز دوزخی شدن است؛ " ما سَلَکَکُم فی سَقَر...وَلَم یَکُ نُطعِم ُالمِسکین" (مدثر/42-44)
✅ از نظر حقوقی: توجه داشته باشیم که این لقمه حلال باشد نه حرام؛" کلوا ...حلالاً" (بقره/168)
همچنین چشم بسته و بی مهابا تصرّف کردن، مورد انتقاد و توبیخ شدید قرآن است؛" اکلاً لمّا" (فجر/19)
✅از نظر توحیدی: توجه کنیم که این غذا از چه چیزهایی ترکیب شده و ترکیب آن به چه تدبیری است؛ چه افرادی برای تولید و تهیه ی آن زحمت کشیده اند و این همه را کدام حکیم و دانشمند و طبیب توانایی برنامه ریزی کرده است؟
✅ از نظر فطری: از غذاهایی استفاده کنیم که با میل انسان مطابق و همراه باشد؛" حلالاً طیباً "(بقره/168)
کلمه "طیّب" به معنای دلپسند و پاکیزه و عاری از خباثت و غذایی است که با طبع انسان هماهنگ باشد.
✅ ازنظر مقدار: از پرخوری بپرهیزید تا به معده فشار نیاید؛ " کُلُوا...وَ لاتُسرِفُوا " (اعراف/31)
✅از نظر انرژی : سعی و تلاش کنیم تا انرژی به دست آمده از غذا را صرف کارهای خیر و عمل صالح کنیم؛ " کلوا... واعمَلوا صالحاً" (مؤمنون/51)
و هرگز انرژی نعمت خدا را صرف کارهای ناروا و معصیت نکنیم؛ "کُلُوا ... وَلاتَطغَوا" از کسانی نباشیم که پس از مصرف و خوردن نعمت ، در مسیر شیطان حرکت می کنند؛ زیرا قرآن می فرماید:" کُلُوا... وَلاتَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّیطان" (بقره/168)
به هرحال، مکتب جامع، مکتبی است که در هر موضوعی جامع نگر باشد و این همه نشانه ی جامعیت اسلام است که برای تغذیه و غذای انسان اهمیت فوق العاده قائل شده و آن را در رفتار و منش او مؤثر می داند، چنان که امام حسین(ع) در انتقاد از عدم پذیرش دعوت پی در پی خود، به دشمنان فرمود: علت این سنگدلی و حق ناپذیری شما، به خاطر تغذیه و غذایی است که خورده اید.
منبع: کتاب ارمغان تندرستی، جمشیدخدادادی، ص 35.