پایگاه بسیج خواهران باغان

اکنون لازم است خواهران مومن وانقلابی به سلاح معرفت و بصیرت مجهز شده تا در برابر هجوم انحرافات و القائات شیطانی از مرزهای ایمان و عقیده محافظت کنند.

پایگاه بسیج خواهران باغان

اکنون لازم است خواهران مومن وانقلابی به سلاح معرفت و بصیرت مجهز شده تا در برابر هجوم انحرافات و القائات شیطانی از مرزهای ایمان و عقیده محافظت کنند.

طبقه بندی موضوعی
پنجشنبه, ۵ بهمن ۱۳۹۶، ۰۴:۰۶ ب.ظ

جامع نگری اسلام در خصوص تغذیه

جامع نگری اسلام در خصوص تغذیه


✅ از نظربهداشتی: میوه ها را بشویید و با پوست بخورید،دست خود را بشویید و با پازچه خشک نکنید. از خوردن غذای داغ، شب مانده و پیش مانده ی حیوان، مصرف پی در پی گوشت قرمز بدون چربی و پرخوری بپرهیزید، غذا را خوب بجوید و تا گرسنه نشده اید، غذا نخورید و قبل از سیرشدن از غذاخوردن دست بکشید و در غذا دقت کنید و بیاندیشید و ...


✅ از نظر روحی: توجه به آثار روحی غذا داشته باشیم. بعضی از غذاها سبب قساوت قلب می شود، خوردن خون و گوشت حیوان درنده حرام و خوردن هرچیزی که سبب سست شدن بدن می شود، ممنوع است.

✅ از نظر اجتماعی: توجه داشته باشیم که در مصرف به اسراف کشیده نشویم. در برابر فقرا غذای لذیذ نخوریم، دیگران را اطعام کنیم و بدانیم که بی اعتنایی به گرسنگان جامعه، زمینه ساز دوزخی شدن است؛ " ما سَلَکَکُم فی سَقَر...وَلَم یَکُ نُطعِم ُالمِسکین" (مدثر/42-44)


✅ از نظر حقوقی: توجه داشته باشیم که این لقمه حلال باشد نه حرام؛" کلوا ...حلالاً" (بقره/168)
همچنین چشم بسته و بی مهابا تصرّف کردن، مورد انتقاد و توبیخ شدید قرآن است؛" اکلاً لمّا" (فجر/19)


✅از نظر توحیدی: توجه کنیم که این غذا از چه چیزهایی ترکیب شده و ترکیب آن به چه تدبیری است؛ چه افرادی برای تولید و تهیه ی آن زحمت کشیده اند و این همه را کدام حکیم و دانشمند و طبیب توانایی برنامه ریزی کرده است؟


✅ از نظر فطری: از غذاهایی استفاده کنیم که با میل انسان مطابق و همراه باشد؛" حلالاً طیباً "(بقره/168)
کلمه "طیّب" به معنای دلپسند و پاکیزه و عاری از خباثت و غذایی است که با طبع انسان هماهنگ باشد.


✅ ازنظر مقدار: از پرخوری بپرهیزید تا به معده فشار نیاید؛ " کُلُوا...وَ لاتُسرِفُوا " (اعراف/31)


✅از نظر انرژی : سعی و تلاش کنیم تا انرژی به دست آمده از غذا را صرف کارهای خیر و عمل صالح کنیم؛ " کلوا... واعمَلوا صالحاً" (مؤمنون/51)
و هرگز انرژی نعمت خدا را صرف کارهای ناروا و معصیت نکنیم؛ "کُلُوا ... وَلاتَطغَوا" از کسانی نباشیم که پس از مصرف و خوردن نعمت ، در مسیر شیطان حرکت می کنند؛ زیرا قرآن می فرماید:" کُلُوا... وَلاتَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّیطان" (بقره/168)
 

به هرحال، مکتب جامع، مکتبی است که در هر موضوعی جامع نگر باشد و این همه نشانه ی جامعیت اسلام است که برای تغذیه و غذای انسان اهمیت فوق العاده قائل شده و آن را در رفتار و منش او مؤثر می داند، چنان که امام حسین(ع) در انتقاد از عدم پذیرش دعوت پی در پی خود، به دشمنان فرمود: علت این سنگدلی و حق ناپذیری شما، به خاطر تغذیه و غذایی است که خورده اید. 

منبع: کتاب ارمغان تندرستی، جمشیدخدادادی، ص 35.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۱۱/۰۵

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی