پایگاه بسیج خواهران باغان

اکنون لازم است خواهران مومن وانقلابی به سلاح معرفت و بصیرت مجهز شده تا در برابر هجوم انحرافات و القائات شیطانی از مرزهای ایمان و عقیده محافظت کنند.

پایگاه بسیج خواهران باغان

اکنون لازم است خواهران مومن وانقلابی به سلاح معرفت و بصیرت مجهز شده تا در برابر هجوم انحرافات و القائات شیطانی از مرزهای ایمان و عقیده محافظت کنند.

طبقه بندی موضوعی
پنجشنبه, ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۶، ۰۶:۰۳ ب.ظ

شاخص های ولایتمداری

شاخص های ولایتمداری


1. بصیرت

افراد ولایت مدار و ولایت پذیر باید در امر دین و شناخت صفات الهی و آگاهی نسبت به احوال دنیا و آخرت و شناخت کامل نسبت به حجت خدا بصیرت داشته باشند.چنین بصیرت و شناختی تنها در سایه ایمان به وجود می آید که خداوند در قرآن کریم می فرماید:

«ای کسانی که ایمان آورده اید اگر از خدا بترسید، خداوند قوه تشخیص حق از باطل روزیتان می کند.»        انفال/29

ویژگی دیگر اهل بصیرت ، دور ی از دنیازدگی است.


2. اطاعت

خداوند در مورد افرادی که ولایت رسول گرامی اسلام را می پذیرند،چنین می فرماید:

«به پروردگارت سوگند! که ایمان نمی آورند مگر آنکه تو را درباره آنچه میانشان مایه اختلاف است،داور قراردهند سپس در دلهایشان از حکمی که کرده ای{اندکی} احساس ناراحتی نکنند و کاملا سر تسلیم فرود آورند.»        نساء/65


3. محبت ورزی

محبت-که به معنای میل به کسی است که دربردارنده خیر و کمالی برای آدمی باشد-شالوده هرنوع ولایتی است؛زیرا بدون کشش و علاقه قلبی ، هیچ گونه پیوند و ارتباط معنوی و روحی برقرار نمی شود. از این رو،به تصریح قرآن کریم ،مومنان راستین بیشترین محبت را به خدا دارند.(بقره/165)

4.صبر

ازویژگی های اهل بصیرت ولایت مدار آن است که بصیرتشان با صیر گره خورده است ودر سختی ها نیز پای ولایت می ایستند، چنان که قرآن می فرماید:

همانا کسانی که گفتند پروردگار ما خداست بعد(در این راه) استقامت کردند پس ترسی برآنها نیست و محزون نمی شوند.»  احقاف/13


5. ثبات قدم

ثابت قدم بودن یکی از نشانه های شخص ولایت مدار است. در حقیقت ثبات قدم برگرفته از ثبات نفس است. عدم تزلزل و اضطراب در برخورد با سختی ها و مصیبت ها و خارج نشدن از حالت آرامش با نگهداری زبان و جوارح و اعضا از کارهای غیرمتعارف حاصل می شود. انسان رستگار و دیندار تا لحظه جان دادن بر دین و عقیده خود باقی می ماند؛همچنان که خداوند به رسول اکرم(ص) می فرماید:

«همراه با آنان که با تو رو به خدا کرده اند، هم چنان که مأمور شده ای ثابت قدم باش و طغیان مکنید که او به هرکاری که می کنید بیناست.»   هود/112

محمد مظفری(نویسنده و پژوهشگر)

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۲/۱۴

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی